Home > Szynobus reaktywacja

Zróbmy „se” szynobus czyli

Obywatelskie Bielsko-Biała po 10 latach (Pisałem już o tym w 2014 roku proponując rewitalizację linii kolejowej 190 kliknij tutaj)

W 2014 roku na łamach „Obywatelskiego Bielska” zaproponowałem szynobus, jako ekologiczną alternatywę dla przymusowego postoju w miejskich korkach. Każdy z nas w skali roku spędza kilka dni w korkach, a przecież są dużo pożyteczniejsze i milsze formy spędzania wolnego czasu…

 

Minęło 10 lat zmieniło się wszystko, poza korkami, które są …jeszcze dłuższe.

Nadal czteropasmówka na skrzyżowaniu ulic Partyzantów i Michałowicza zwęża się do dwóch pasów. Poprawiło się w Wapienicy, no ale wjechać do centrum i z niego wyjechać w godzinach szczyt to nadal duże wyzwanie.

Na korki i zanieczyszczenie powietrza w centrum jest nadal to samo proste rozwiązanie: SZYNOBUS! Wsiadamy w Wapienicy – po minucie jesteśmy w Aleksandrowicach. Następne trzy minuty – jesteśmy w centrum miasta przy dworcu PKP. Dwie minuty postoju plus minuta jazdy – jesteśmy w Lipniku, omijając przy okazji wszystkie korki w Śródmieściu. Możemy w ciągu 5 minut dojechać na ukochany stadion na którym Podbeskidzie ciągle walczy o Ekstraklasę. Czyli tam, dokąd przecież i tak nie dojedziemy autem, bo w czasie meczu jest za mało miejsc parkingowych – te kilka, które powstało po zburzeniu komendy policji się nie liczą, chyba, że do rekordu Ginessa, jako najdroższe miejsca parkingowe na świecie. Potem jeszcze przystanek na Leszczynach i w Mikuszowicach i w ten oto sposób dojechaliśmy z jednej do drugiej granicy miasta w ciągu 15 minut. Ekologicznie, szybko i tanio.

Pytałem wtedy, czy ktoś przyłączy się do tej inicjatywy i przez wiele lat w Ratuszu odpowiadała głucha cisza. Dopiero wraz ze zmianą prezydenta pojawiła się szansa, że w Bielsku i w Białej może być normalny ekologiczny transport szynowy, jak w tylu innych miastach w Polsce. I wreszcie stało się:28 września 2023 r. PKP Polskie Linie Kolejowe i miasto Bielsko-Biała zawarły umowę na rewitalizację linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała. Przebudowany będzie odcinek o długości 22 kilometrów. Czas podróży między Bielskiem a Skoczowem wyniesie 36 minut, a dojazd z Bielska do Cieszyna zajmie niecałą godzinę. Mieszkańcy zyskają dostęp do kolei dzięki budowie nowych lub przebudowie stacji i przystanków: Bielsko-Biała Zachód, Bielsko-Biała Listopadowa, Bielsko-Biała Stare Bielsko, Bielsko-Biała Aleksandrowice, Bielsko-Biała Os. Polskich Skrzydeł, Bielsko-Biała Wapienica, Jaworze-Jasienica.

Obecnie trwa postępowanie przetargowe. Wpłynęło jedenaście ofert na zaprojektowanie linii kolejowej z Bielska-Białej do Skoczowa. Wśród złożonych ofert jest propozycja polsko-koreańskiego konsorcjum Dohwa Engineering z siedzibą w Seulu oraz polsko-włoskiego konsorcjum w którym liderem jest spółka S.T.I. Polska.

Podobnie prace już trwają na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice-Dziedzice – Bielsko-Biała – Żywiec. Zatwierdzone projekty przewidują budowę nowych przystanków, ich nazwy robocze to m.in.: Bielsko-Biała Teatr, Bielsko-Biała Gemini Park, Żywiec Browar czy Milówka Dolna. Inwestycje dotyczą też przebudowy tunelu przy teatrze, tak aby mieścił dwa tory kolejowe, ponieważ obecnie stanowi “wąskie gardło” dla PKP. Powstał w czasach CK Austrii i pierwotnie miał dwa tory, ale jest za niski dla trakcji elektrycznej.

Szkoda, że Bielsko-Biała straciła te 10, a właściwie to niemal 20 lat, bo lokalni wójtowie i burmistrzowie od lat popierali inwestycje na kolei. W efekcie… powstało wygodne połączenie kolejowe Cieszyna z Katowicami przez Chybie, które omija Bielsko, a ekspresy zatrzymują się w Pszczynie. Teraz wreszcie naprawiamy wieloletnie zaległości. No i zróbmy ten szynobus!!!